[quote1358939856=Johannes]
Interessante matéria do ShackNews onde o CEO da Level 5 disse que a intenção com Ni No Kuni é uma volta às origens dos JRPGs ao mesmo tempo em que adiciona alguns elementos mais novos para atrair jogadores ocidentais.
[blockquote]Ni no Kuni aiming to recreate 'the good old days' of JRPGs
by Andrew Yoon, Jan 09, 2013 3:15pm PST
Related Topics – Ni no Kuni: Wrath of the White Witch, PlayStation 3, Namco Bandai, Level-5
JRPGs have become something of a niche genre--a far cry from when games like Final Fantasy VII commanded gamer mindshare. Why has the genre faded so much? Akihiro Hino, CEO of Level-5, developer of the upcoming Ni no Kuni: Wrath of the White Witch, has a few ideas. "If pushed, I'd say Japanese RPGs tend to cater to players who are not skilled at action games and prefer to have command systems that allow them time to strategize, as well as those who enjoy stories that are similar to reading novels," he explained. "So for fans of Western RPG, such JRPGs might seem somewhat antiquated."
Hino says that his upcoming game does make some concessions to appeal to non-Japanese gamers. "We took the preferences of our Western player-base into consideration too, and implemented action elements such as the ability to move your friends and familiars freely around the battlefield," making the game feel more dynamic than your typical turn-based RPG.
Perhaps more significant than the ability to control side characters is the desire to harken back to the golden era of JRPGs, when the genre thrived internationally. Hino wants Ni no Kuni to be "a restoration or reformation of an RPG from the good old days," citing its focus on the "so-called fundamentals that make RPGs interesting."
He cites the numerous areas that can be discovered on the map, challenge battles, and a constantly changing cast of party members as part of the core tenants that Ni no Kuni embraces. "Perhaps you will find this orthodox approach a refreshing change from the many overly-individualistic titles that make up the bulk of the market in recent years," he told IGN.
It also helps that it's a really pretty game. Ni no Kuni will be available on PS3 in two weeks.[/blockquote]
Concordo com ele, o gênero se perdeu muito tempo em clones rasos de Final Fantasy e não procurou se renovar. Ao mesmo tempo em que é preciso inovar, uma volta às origens é essencial pra resgatar características que nunca deveriam ter se perdido, entre elas a capacidade de apresentar narrativas excelentes.
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Mas o próprio criador deixa claro que Ni no Kuni continua sendo apenas mais um derivado de jogos como Final Fantasy, Tales e Monster Quest.
A grande "inovação" que ele apresenta para agradar o Ocidente é poder mexer os personagens livrementes no campo de batalha. Mas isso boa parte dos J-"RPG"s mais moderninho já fazem.
Apenas a título de exemplo nessa geração: Tales of Vesperia e Star Ocean já faziam isso e mesmo em combates por turnos, Eternal Sonata já tinha isso.
Mas ele faz uma confissão importante: a de que os J-"RPG"s, na verdade, são similares a ler uma história. Que bom que pelo menos os japoneses já estão vendo o óbvio: J-"RPG"s não são RPGs, são apenas histórias visuais interativas.
Eu gosto de histórias visuais interativas, e por isso mesmo tenho a maioria dos J-"RPG"s, mas eles não possuem os elementos que fazem de um jogo um RPG na última década pelo menos, e não me parece que Ni No Kuni apresente qualquer revolução nesse gênero. Ele continua adotando a mesma mecânica antiquada. O que conta a favor dele é a direção de arte, que realmente está extraordinária, e, ao que tudo indica, uma boa história também. Mas não enfrenta os problemas que tem condenado o gênero ao ostracismo.